Громади необхідно навчати комунікаціям або декілька кейсів радника з питань комунікації Київського ЦРМС

27.09.2018
Київський ЦРМС

Новостворені громади необхідно навчати будувати правильні комунікації – саме такого принципу дотримується Київський центр розвитку місцевого самоврядування, створений за підтримки Програми «U-LEAD з  Європою» та Мінрегіону.

Київщина в силу багатьох об’єктивних і суб’єктивних причин не є лідером процесу децентралізації в Україні. Це викликано, насамперед, близькістю до столиці, більшою вартістю, ніж в інших регіонах, ресурсів, зокрема, земельних, водних, лісових, майна, що перебуває у комунальній власності. Ця диспропорція підсилює бажання місцевих еліт загальмувати процес створення ОТГ та передачі їм повноважень управління ресурсами, створює ґрунт для можливих корупційних діянь посадовців різного рівня, які починають продукувати фейки щодо загроз децентралізації, погіршення умов проживання мешканців в ОТГ тощо.

Для подолання цих негативних явищ, інформування населення про переваги створення ОТГ, необхідності покращення взаємодії влади і бізнесу, місцевих депутатів та ЗМІ, консолідації медіаорганізацій навколо питання просування та висвітлення реформ, пропаганди європейського досвіду комунікації в громадах тощо, Київський Центр розвитку місцевого самоврядування проводить послідовну просвітницьку роботу із залученням кращих фахівців України та країн ЄС.

Зупинимося на тематиці деяких комунікаційних заходів, які за останні три місяці організував та провів Київський ЦРМС із залученням найширшого кола стейкхолдерів.

Європейський досвід комунікації або ОТГ як «теплиці» малого та середнього бізнесу

Об’єднані територіальні громади в Україні є своєрідними “теплицями”, де малий та середній бізнес отримує сприятливі умови для росту. Саме тому дуже важливою є комунікаційна робота в громадах, у тому числі з бізнесом. На цьому наголосив перший секретар Представництва ЄС з питань децентралізації та секторальних реформ Бенедикт Геррманн під час одного із заходів Київського ЦРМСу на тему: “Інформаційне висвітлення діяльності ОМС на офіційному сайті, у ЗМІ, соціальних мережах: методи, техніки та технології”.

“Під час спілкування з малим та середнім бізнесом, які працюють у нових громадах, я отримую позитивні відгуки. Вони кажуть що, це реально добре. І  тому об’єднані територіальні громади  — це той “бізнес-хаб”,  та “теплиця”, де малий та середній бізнес може нормально рости. І тут дуже важлива роль комунікації”, - заявив він.

За словами Геррманна, він - “фанат” української децентралізації:  “Ніхто не очікував  три роки тому, що буде такий колосальний прогрес. Це - факт”.

Європейський дипломат окремо підкреслив необхідність комунікації з діаспорою за кордоном для розвитку громад. “Діаспора — це золотий  капітал будь-якої з громади”, - наголосив дипломат, вказавши  на важливість залучення українців за кордоном для налагодження бізнес-контактів з іноземними партнерами, організації різноманітних проектів та програм, прямих  інвестицій в громаду тощо.

Говорячи про шляхи побудови комунікації в громадах, європейський дипломат закликав українських представників бути креативними, не завжди копіювати чужий досвід і дивитися на власні реалії. “Ви, українці, робите такі  цікаві інновації, яких у нас немає. Не завжди намагайтеся брати те, що в нас. Prozorro — такого по всьому світу немає, медреформа і електронний кабінет — я був би радий, якби у нас таке було. Urban Space в Івано-Франківську - знову ж таки, це українська фішка... І тому треба не дуже копіювати наші приклади, потрібно бути інноваційними. Можливо, ви впровадите якісь нові форми комунікацій”, - заявив під час одного із заходів для посадовців ОТГ, що проводив Київський ЦРМС у літку цього року, Бенедикт Геррманн.

Впізнаваність громади як запорука успіху

Як зробити свою громаду впізнаваною? Як зацікавити журналістів центральних ЗМІ відвідати ОТГ? Як при органі місцевого самоврядування налагодити фахову роботу прес-служби? Як створити ефективний бренд-бук громади, провести картування ресурсів та привабити в ОТГ туристів? Про це йшлося під час «Експрес-майстерні з онлайн-комунікації» для прес-секретарів, комунікаторів новостворених ОТГ Київщини, що відбулась у липні цього року.

Окрім традиційних питань щодо принципів роботи прес-служб ОТГ, лайфхаків журналістської роботи та роботи прес-служби, якими ділилася комунікаційний менеджер Компанії YouControl та медіконсультант Світового банку, журналіст-розслідувач Ольга Євстєгнєєва. Ми говорили про нові інструменти підняття впізнаваності та запровадження елементів маркетингу, зокрема брендування громад, створення бренд-буку та картування територій. Власне, цих нових навичок навчались комунікатори ОТГ.  Загалом картування громади – це процес створення образу міста та громади, який допомагає проаналізувати та класифікувати ресурси, які демонструють здатність та потенціал громади. Створення бренду території – це також необхідність сьогодення. Аби місто, ОТГ, селище чи село було популярним, – воно повинно мати своє обличчя та щось таке, що б вирізняло його серед інших. Бренд – це шлях до розвитку та успіху громади.

Щоб збудувати конкурентну громаду, варто зрозуміти, що саме може вирізняти вас з-поміж інших громад. Адже майже всі населені пункти мають володіють подібними ресурсами. Це має бути щось таке, що допоможе яскравіше продемонструвати переваги саме вашої території, дозволить вдало конкурувати за інвестиції, фахові, економічні, культурні, туристичні потоки й сприятиме формуванню позитивного іміджу міста.

Депутатам місцевих рад також потрібна комунікація

Розуміючи це фахівцями Київського ЦРМС було організовано дводенний захід. Де експерти з питань місцевого самоврядування, кризові менеджери, медіатренери провідних громадських організацій України навчали депутатів місцевих рад Київщини активно взаємодіяти зі всіма стейкхолдерами, вчитися спілкуватися з пресою, виборцями, владою... Депутати місцевих рад дізнавались про інструменти депутатської роботи, зокрема, чим відрізняється депутатський запит від звернення, як потрапити на прийом до голови обласної державної адміністрації, як висвітлити свою депутатську роботу у комунальних ЗМІ.

У форматі імпровізованої прес-конференції з директором Київського ЦРМСу Олегом Любімовим місцеві обранці Київщини не тільки відчули себе в ролі журналістів але й з перших вуст дізнались про проблемні питання децентралізації на Київщині та шляхи подолання їх.

Депутати дізнавались, як створювати власну газету, що таке роздержавлення комунальних ЗМІ, як боротися з фейковими новинами та протистояти інформаційним війнам.

Історії успіху громад як наглядний приклад необхідності об’єднання

Найкраща агітація за об’єднання громад – наглядна демонстрація успіху. Громади, які активно беруть участь у різноманітних інноваційних заходах, проектах – варті того, щоб про їх успіхи говорили та показували іншим. На прес-конференції в Укрінформі, який організували за ініціативи Київського центру розвитку місцевого самоврядування, власне, розповідали про успіхи Тетіївської ОТГ на Київщині.

Голова Тетіївської  громади Руслан Майструк зазначив: "Тетіївська міська об'єднана територіальна громада стала переможцем конкурсу "Цифрова громада", який проводився в рамках Програми  “U-LEAD з Європою”. Ми отримали програмне забезпечення, яке нам поставляє компанія Global GIS, і за допомогою цього ми можемо мати базу реєстрів всіх земель, які є на території громади... Це дає можливість створити реєстр всіх земельних ділянок і володіти інформацією по кожному клаптику землі. Також в цій програмі можна використовувати аспекти архітектурно-будівельного кадастру і різних мереж, які проходять по території громади. І також її можна використовувати в сільському господарстві. Це дасть змогу нам краще працювати і з інвесторами", - розповів Руслан Майструк.

Також за словами голови Тетіївської ОТГ, після об'єднання громада отримала можливість реалізації ще низки проектів.  Зокрема громада перемогла в конкурсі "Енергоефективність громад II",  організованому Програмою  "U-LEAD з Європою". Завдяки реалізації низки проектів з енергоефективності громада планує впровадити енергомоніторинг, ввести облік всіх ресурсів, що дасть змогу не тільки їх ефективного використання, а й збереження.

Також, громада є учасником ініціативи "Угода мерів", започаткованої Європейським союзом, і в межах цієї угоди взяла на себе зобов'язання  зменшити  викиди  СО2 в атмосферу. Так, за словами Майструка, зараз в громаді виділено земельну ділянку,  на якій буде  висаджено  понад 120  саджанців  павловнія.

"Це дуже перспективна  рослина, вона вбирає всі викиди СО2 з атмосфери  і виділяє дуже багато кисню. Ще один позитивний момент - вона може  використовуватися як паливо, оскільки  швидко  росте, за 5 років може вирости до 5 метрів, і ії можна  використовувати як біопаливо", - розповів Майструк. 

Серед інших проектів громади він назвав розробку плану енергетичного розвитку ОТГ з прив'язкою до змін клімату.  Планується перевести все вуличне освітлення на ЛЕД-лампи, що також сприяє енергозбереженню.  Окрім цього в громаді планується протягом року розмістити на 70 га сонячну електростанцію. Зараз проводиться технічна оцінка проекту, розробка необхідної документації. В подальших планах громади  після запуску сонячної електростанції  --  створення потужностей  монтажу сонячних модулів. Загалом,  за словами Майструка, передбачається створення понад 100 робочих місць. 

Голова Тетіївської ОТГ повідомив, що з минулого року бюджет громади зріс з 23 млн грн (бюджет міської ради) до 165 млн грн з урахуванням всіх субвенцій. Тетіївська міська об'єднана територіальна громада разом з містом Тетіїв включає 19 населених пунктів, в громаді проживає біля 22 тисяч  мешканців.

Круглий стіл: як висвітлювати реформи

У прес-центрі Національної спілки журналістів України на Хрещатику відбувся круглий стіл на тему: «Реформи об’єднують». Ініціатором його проведення виступив Київський центр розвитку місцевого самоврядування.

Фахівці Київського ЦРМС мало не вперше зустрілися з представниками національних медіаорганізацій, зокрема НСЖУ, Академії української преси, Інституту розвитку регіональної преси, щоб обговорити питання співпраці й наявних перешкод у висвітленні реформи децентралізації в засобах масової інформації.

Голова НСЖУ Сергій Томіленко зазначив, що питання реформ і децентралізації зачіпають всі верстви населення, зокрема й медіаспільноту: є нерозв’язані проблеми з роздержавленням комунальних ЗМІ, з доставкою преси Укрпоштою, потрібно налагоджувати комунікації місцевих журналістів з органами місцевого самоврядування, зокрема й із новоствореними об’єднаними територіальними громадами.

Директор Київського ЦРМС Олег Любімов наголосив, що медійні організації, ЗМІ мають більше висвітлювати питання реформи на своїх шпальтах, не вишукувати сенсації чи якісь негативи, а зосереджуватися (в питанні висвітлення реформ) на позитивних кейсах об’єднаних громад, історіях успіхів реформи децентралізації тощо.

Президент Академії української преси, доктор філологічних наук, професор Валерій Іванов порушив питання медіаграмотності, яким професійно вже багато років займається АУП. Лише за останній рік своєї діяльності Академія провела в Україні 67 відповідних заходів для різних цільових аудиторій. Понад 40 з них стосувалися децентралізації та підтримки реформ в Україні. Він зазначив, що фахівці АУП, за підтримки Програми «U-LEAD з Європою», підготували до друку збірник зі 129 роботами випускників медіашколи з децентралізації – регіональних журналістів.

 

Свій кейс про вірусне поширення фейкових новин продемонструвала й редакторка проекту «По той бік новин» Інституту розвитку регіональної преси Альона Романюк, яка на прикладі фейкового релізу про кульові блискавки на Сході та Півдні України показала, як журналісти місцевих і навіть національних ЗМІ «купляються» на сенсації і часто-густо «забувають» перевіряти джерела та спростовувати неперевірену інформацію.

Медіатренер ІРРП Інна Гадзинська розповіла про власний досвід тренерської роботи на першому й другому етапах «Медіашколи децентралізації», запропонувала фахову підтримку в реалізації дальших заходів між Київським ЦРМС і журналістською спільнотою.

Учасники круглого столу домовились про дальшу співпрацю в підвищенні медіаграмотності представників органів місцевого самоврядування та ЗМІ Київщини, а також у неупередженому фаховому висвітленні перебігу реформи в регіоні.

Що далі?

У найближчих планах Київського ЦРМСу, окрім поточної діяльності з висвітлення роботи центру, - проведення тренінгу для громад Київщини з написання комунікаційної стратегії та створення «з нуля» власного ЗМІ громади в умовах роздержавлення медіа. Після «ознайомчого» тренінгу з написання комунікаційної стратегії в ОТГ – планується оголосити конкурс серед ОТГ Київщини.

Переможець конкурсу – одна з громад, завдяки співпраці фахівців Київського ЦРМСу та залучених експертів, матиме можливість розробити власну комунікаційну стратегію та взяти участь у низці інших заходів, організованих Програмою «U-LEAD з Європою» та Київським центром розвитку місцевого самоврядування.