Детально про проекти ДФРР для об'єднаних громад Чернівецької області. Частина 2

07.08.2018
Чернівецький ЦРМС

Як вже зазначалося нами раніше, 11 липня Кабміном було внесено зміни до переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2018 році за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР). У позиції «Чернівецька область» перелік було доповнено 16 проектами, затверджених регіональною комісією ДФРР ще весною. Серед них також опинилися п’ять проектів об’єднаних територіальних громад нашої області.

I. Так, у м. Новоселиця планується реконструція з прибудовою будівлі кінотеатру під спортивний комплекс. Одна з ключових проблем у громаді, що спонукала до ідеї розробки даного проекту – це недостатня кількість приміщень, залів для тренування та оздоровлення молоді фізичною культурою та спортом, а відтак, низька ефективність діючого механізму масового залучення дітей до початкових занять спортом, відбору найбільш обдарованих та удосконалення їхньої майстерності на етапах багаторічної спортивної підготовки за рахунок незадовільної існуючої спортивної бази. В існуючому приміщенні Новоселицького РФОК «Колос» тренуються дорослі і діти з дзюдо, у залі Новоселицькій ДЮСШ знаходяться столи для настільного тенісу. Діючі спортивні команди громади проводять тренування в орендованих залах місцевих шкіл, умови яких не відповідають стандартним розмірам майданчиків для тренування та не мають необхідного оснащення. Існуючі спортивні зали не дають можливість приймати участь у регіональних змаганнях та змаганнях інших рівнів, що стає на заваді в участі в них загалом та призводить до необхідності орендувати приміщення. При тому що в Новоселицькому районі, та зокрема в місті, є дуже багато талановитих спортсменів, а саме: Наталія Лупу (легка атлетика), Роман Паскар (дзюдо), Максим Продан (бокс), Олександр Буздуган (волейбол), Руслан Івашко (футбол), Едуард Штефанеса (дзюдо), Роман Вакараш (теніс), краща ліберо Суперкубку України Тетяна Ротар та інші. Тобто приклад для підростаючого покоління, що може бути додатковим стимулом для них.

Після ґрунтовного вивчення даного питання, Новоселицька міська рада дійшла до висновку, що альтернативних шляхів вирішення проблеми відсутності облаштованих приміщень для тренування немає, тому що без наявності обладнаного належним устаткуванням комплексу, вирішення даної проблеми неможливе. Оренда приміщень у школах для тренування волейбольної та футбольних команд (юнаки, дублери, діти 5-7 років) створює незручності як для адміністрації шкіл, так і для спортсменів, дітей, які тренуються у цих приміщеннях. А масштаби нежитлової будівлі (колишнього кінотеатру), на яку спрямований проект, що знаходиться на території Новоселицької громади, дають змогу після реконструкції проводити не лише тренування, а й різного рівня змагання, тим самим ставши конкурентоспроможним, потужним, багатофункціональним спортивним комплексом регіону, чим буде внесено вагомий вклад у розвиток спортивної інфраструктури Новоселицької громади та Чернівецької області загалом.

Діяльність за проектом передбачає проведення будівельних робіт, впорядкування прилеглої території та облаштування залів необхідним обладнанням. Загальна вартість проекту становить 9,64 млн грн. Бюджет першого року реалізації - 4,31 млн грн, з яких 2,58 млн забезпечується за рахунок коштів ДФРР (спеціальний фонд), решта фінансується з місцевого бюджету. Протягом 2018 року планується завершення всіх будівельних робіт, залишивши на наступний рік внутрішні сантехнічні роботи, внутрішнє та зовнішнє оздоблення, благоустрій прилеглої території та закупівлю обладнання.

II. У сусідній Мамалигівській громаді буде реалізовуватися ще один проект ДФРР – це реконструкція будинку культури с. Мамалига з добудовою адміністративних приміщень сільської ради та центру надання адміністративних послуг.

На сьогоднішній день чисельність працівників апарату Мамалигівської ОТГ складає 47 штатних одиниць, 27 із яких працює в центральній садибі. Існуюча адміністративна будівля сільської ради має 140 кв.м. та складається з 5 кабінетів. В даному приміщенні розміщений апарат сільської ради, проводяться засідання сесії, виконкому, засідання чисельних комісій та наради Мамалигівської сільської ради. Деякі працівники періодично розміщуються і в кабінеті голови громади, в зв‘язку з чим виникають незручності у проведенні головою особистого прийому громадян. Крім того, періодично виникає потреба у розміщенні дільничного інспектора, посадових осіб державних органів влади, податкової інспекції, районного центру зайнятості, пенсійного фонду та ін., які проводять виїзний прийом громадян.

В існуючому приміщенні Мамалигівської сільради недостатньо вільного місця для щоденного прийому великої кількості відвідувачів та одержувачів адміністративних послуг, майже повністю відсутня зона очікування, а зона обслуговування не в змозі розмістити достатньої кількості адміністраторів для надання в одному приміщенні всього спектру послуг державного сектору. Отримувачі послуг змушені чекати своєї черги безпосередньо у кабінетах відповідного працівника, що порушує право громадян на конфіденційність. Отже, надання адміністративних послуг характеризується проблемами об’єктивного і суб’єктивного характеру, що створюють труднощі для суб’єктів звернень, соціальну напругу та невдоволення населення.

У зв‘язку з цим у травні 2016 року централізована бухгалтерія сільської ради була переміщена в орендовані приміщення СВК «Мамалига». Але це не тільки не вирішило проблему, але й додало нових, оскільки будівля СВК віддалена від адміністративної будівлі сільської ради, тому працівникам та отримувачам адміністративних послуг доводиться витрачати час на переміщення до неї. Крім того, сільська рада сплачує орендну плату, що є додатковим навантаженням на сільський бюджет. Також, через відсутність вільних приміщень, Мамалигівська сільська рада не може створити ЦНАП, що є одним із найголовніших завдань децентралізації влади.

Об‘єднання сіл у єдину громаду дало змогу збільшити надходження до місцевого бюджету, але громада неспроможна самостійно здійснити заходи з реконструкції будинку культури, в якому достатньо вільних площ та території для добудови всіх необхідних приміщень, що повністю вирішить проблему відсутності вільних адміністративних приміщень, оскільки кошторисною документацією на це передбачено більше 18 млн грн, що є поки непосильною сумою для бюджету громади.

Реалізація проекту розрахована на три роки, бюджет першого становить 5,55 млн грн, з яких 5,0 млн грн забезпечується зі спеціального фонду ДФРР, а решта фінансування надійде з місцевого бюджету та інфраструктурної субвенції. У 2018 році заплановано проведення земляних та будівельних робіт, наступного року будуть завершені всі внутрішні роботи у реконструйованій будівлі, а здача об’єкту в експлуатацію передбачається в середині 2020 року, після зовнішнього оздоблення та благоустрою території.

III. Майже аналогічний проект реалізується у Рукшинській громаді – існуюча будівля сільської ради не пристосована до сучасної роботи ОТГ. Проте, на відміну від Мамалиги, робота центрального будинку культури фактично зупинена: у 2007 році після стихійного лиха, внаслідок якого пошкодилося перекриття будівлі, він використовується частково оскільки основна частина сільського будинку культури знаходиться в аварійному стані. Виділених коштів на капітальний ремонт вистачило тільки на перекриття покрівлі, але частково обвалилися стіни та впала стеля будівлі. Уцілілі стіни покрилися пліснявою та грибком, повністю згнила підлога, у непридатному стані знаходяться вікна та двері.

У разі втілення проекту «Реконструкція Будинку культури з добудовою та надбудовою адміністративних приміщень» в центрі села відновиться зручне, пристосоване, затишне та тепле місце для проведення культурного та дозвільного відпочинку жителів і гостей громади. З’явиться додаткове приміщення для відкриття адміністративного центру, де будуть розміщені служби місцевого самоврядування, що значно підвищить рівень надання послуг мешканцям громади, так як новоутворена об’єднана територіальна громада наразі не має можливості розмістити такий центр, щоб надавати якісні адміністративні послуги населенню. Також відновить роботу краєзнавчий музей культурної спадщини, експонати якого на даний час зберігаються у домі відомого в селі та за його межами історика, письменника, громадського діяча Я. Гайсенюка.

Бюджет проекту, розрахованого на три роки, становить 17,42 млн грн. На перший рік заплановані витрати в розмірі 5,8 млн грн, з яких 5,22 млн грн буде забезпечено зі спеціального фонду ДФРР, решта – за рахунок інфраструктурної субвенції.

IV. Реконструкція передбачена й в проекті Чудейської ОТГ, проте не клубу, а ЗОШ І-ІІ ст. по вул. Штефан чел Маре, 154 в с. Їжівці.

Будівля школи була зведена ще в 1939 році та, не дивлячись на періодичні поточні ремонти, вона перебуває в незадовільному стані. На даний час в школі відсутнє централізоване опалення, а існує лише пічне, що призводить до великих витрат на енергоносії. Відсутність спортивної зали в школі позбавляє школярів можливості займатися фізичним вихованням в зимовий період та при поганих природніх умовах. Також слабка матеріально-технічна база навчального закладу - в школі немає майстерні та бібліотеки. Даний проект направлений на покращення умов для учасників навчального процесу, а саме вчителів і учнів та на вирішення проблеми енергозбереження. Реконструкція школи є актуальним питанням, оскільки на даний момент в ній навчається майже 200 учнів, а на хуторі Урсоя, де вона розташована, відбувається дуже інтенсивне будівництво житлових будинків, в яких починають жити нові сім’ї. Це призводить до того, що кожного року збільшується кількість дітей, які бажають піти до школи. Також ми вже писали, що загалом по громаді існує позитивний приріст населення, що також є додатковим аргументом для реалізації цього проекту.

Після введення об’єкту в експлуатацію у школі у першу зміну зможе навчатися 285 учнів. Загальна вартість проекту на 2018-2020 рр. розрахована на рівні 5,24 млн грн. В перший рік планується завершення будівельно-монтажних робіт по будівництву спортзалу, бібліотеки та майстерні. На це передбачено 1,58 млн грн зі спеціального фонду ДФРР та 0,17 млн грн виділених з місцевого бюджету. Після цього у 2019 році будуть здійснені будівництво системи теплопостачання, водопостачання, каналізації та котельні, а також внутрішньо-оздоблювальні роботи. Зовнішні фасадні роботи та благоустрій території заплановані на останній рік реалізації проекту.

V. Останнім проектом ДФРР об’єднаних територіальних громад Чернівецької області є реконструкція парку відпочинку у м. Сокиряни вартістю 2,63 млн грн, причому місцевий бюджет забезпечує 50% цієї суми.

Важливою складовою розвитку будь-якої території є формування вільного громадського простору. Особливо важливим це є для центрів громад, яким є місто Сокиряни. Адже громадський простір – це те місце, де відбуваються зустрічі між різними людьми і спільнотами, це місце, куди можна вільно потрапити, це місце соціального спілкування і громадського діалогу. Варто розглядати розвиток громадського простору як один із імпульсів до сталого розвитку. 

Невід’ємною складовою дозвілля є організація розважальної діяльності в парках, тому для забезпечення таких можливостей проектом передбачається:

  • реконструкція вхідної частини парку, встановлення вхідної арки;
  • будівництво майданчика відпочинку з фонтаном;
  • будівництво танцмайданчика з естрадою;
  • реконструкція існуючих двох фонтанів;
  • будівництво дитячого майданчика;
  • влаштування та освітлення алей парку та місць для відпочинку;
  • влаштування бігової доріжки та дороги для проїзду транспортних засобів;
  • будівництво туалетів;
  • благоустрій та озеленення.

Реалізація даного проекту розрахована на два роки. Фінансування зі спеціального фонду ДФРР на 2018 рік заплановано у розмірі майже 0,9 млн грн, яке разом із коштами місцевого бюджету дасть змогу профінансувати загально-будівельні роботи, а також спорудження зовнішніх мереж водопостачання та каналізації.

Також, поки тривало затвердження проектів ДФРР, у Чернівецькій області утворилося ще чотири громади, й проект однієї з них також опинився у переліку 2018 року – будівництво водогону та водонапірних башт у м. Хотин на суму 4,92 млн грн (загальний фонд).

Реалізація проектів ДФРР 2018 у нашій області вже триває, невдовзі оголошення конкурсу на 2019 рік, умови якого вже суттєво змінено – 18 липня Кабмін вніс зміни до постанови №196 від 18.03.2015, що визначає порядок підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку. Найсуттєвішою зміною стало те, що віднині кошторисна вартість проектів повинна становити понад 5 млн грн, а для інших проектів — понад 1 млн грн. Це дозволить за рахунок ДФРР фінансувати дійсно комплексні розвиткові проекти, а не локальні ремонти, які на даний момент становлять більшість проектів, що потрапляють на розгляд комісії.

Автор: Олексій Грушко, радник з регіонального розвитку Чернівецького Центру розвитку місцевого самоврядування, що створений за підтримки Програми "U-LEAD з Європою" та Мінрегіону