Перечинська ОТГ затвердила стратегію розвитку освіти громади до 2025 року

08.09.2019
Закарпатський ЦРМС

5 вересня відбулася визначальна для освітньої мережі Перечинської ОТГ сесія міськради, яка визначила розвиток мережі на найближчі роки. Зокрема, Перечинська міськрада підтримала створення освітнього округу в Перечинській об’єднаній територіальній громаді та опорної школи на базі ЗОШ І-ІІІ ступеня в Перечині, а також затвердила стратегію розвитку освіти Перечинської міської ради на 2018-2025 роки, яка була розроблена за допомогою експерта Закарпатського Центру розвитку місцевого самоврядування Програми «U-LEAD з Європою».

Три стратегічні цілі

«Під час розробки стратегії ми врахували децентралізаційний момент, момент реформи самої освіти, зокрема, прийняття базового закону України «Про освіту» та поки що не прийнятий законопроект України «Про загальну базову освіту», – розповідає радник з питань муніципальних послуг Павло Рябоконь. – Крім того, ми проаналізували повністю всю освітню мережу громади, враховуючи, зокрема, й стратегію розвитку громади, яка була прийнята минулого року, і зробили певні висновки, як позитивні, так і негативні, що відобразилося у SWOT-аналізі. За підсумками аналізу та обговорень ми визначили три стратегічні цілі».  

Перша стратегічна ціль – це надання якісних освітніх послуг. Як пояснює Павло Рябоконь, це інституційна складова, в якій передбачена побудова якісного освітнього процесу, спрощення різних процедур, спонукання вчителів до розробки власних авторських програм (міністерство освіти вже дозволяє це робити). Також передбачені мотиваційні речі у наданні та отриманні освітніх послуг. Мотиваційний елемент стосується як педагогів, так і дітей. Також ця ціль передбачає підвищення конкурентоспроможності кожного педагога та викладача. Вчителі будуть відвідувати навчання, брати участь у візитах з обміну досвідом тощо.

Друга стратегічна ціль – це розвиток освітнього середовища громади. Тут закладена інфраструктурна складова. Також ця ціль передбачає підвищення ефективності управління освітою у громаді: спрощення всіх процедур, ведення електронного документообігу, прозорі правила гри між управлінням та ланкою, яка безпосередньо надає освітні послуги. Буде забезпечений рівний доступ до отримання освітніх послуг для всіх, наприклад охоплення якомога більшої частини дітей дошкільною освітою. Зараз в громаді дошкільною освітою охоплені близько 60% дітей. В ідеалі їх має бути 100%. До цієї ж цілі відноситься організація інклюзивного навчання, облаштування інклюзивно-ресурсного кабінету чи центру. В цій же цілі передбачене формування безпекового освітнього середовища. Це заходи, спрямовані на безпеку дітей під час навчально-виховного процесу. Це може бути і інфраструктурна складова – наприклад, ремонт шкільного подвір’я, щоб зробити його безпечнішим для школярів, або аварійних сходів. Може бути облаштування закладів освіти відеоспостереженням, обладнання заходів безпеки на дорогах, проведення заходів у класах, присвячених заходам безпеки тощо.

«Трикутник» ефективної освіти

«Третя стратегічна ціль, як на мене, є родзинкою всієї стратегії, – каже радник з муніципальних послуг. – Вона третя, але є головною метою стратегії – це формування системи високих життєвих цінностей у дітей та учнівської молоді громади».

За доволі туманним формулюванням стоять цілком чіткі напрямки, як це зробити. Це, наприклад, організація національного та міжнародного співробітництва. Співробітництво можна налагодити як на базі відділу освіту, так і закладів освіти і учнівських колективів. Діти зможуть їздити, знайомитися з ровесниками з інших країн, або ж запрошувати іноземців до України і таким чином обмінюватися досвідом. Інший напрямок – створення умов для формування ціннісних орієнтирів. Тут є як інституційна складова, так і інфраструктурна – від забезпечення приміщень для спільної роботи до впровадження факультативних речей під час навчального процесу. Звичайними прикладами такої діяльності є організація різних форм позашкільної освіти, організація та проведення заходів щодо самоорганізації розвитку особистості, проведення заходів щодо розвитку історичних, культурних, морально-етичних, духовних цінностей.

«Загалом, вся стратегія розвитку освіти Перечинської ОТГ спрямована на побудову єдиного навчально-виховного простору в громаді. Існують дошкільні заклади освіти, шкільні, культурні, позашкільні, бібліотеки – і вони не комунікують між собою, немає ніякої концепції співробітництва. Першим кроком для цього стає освітній округ, який створили в громаді. Де юре громада вже об’єднала всі ці заклади, тепер їх треба об’єднати фактично і працювати на єдиний результат. Стратегія спрямована на трикутник діти-батьки-вчителі. Трикутник для ефективнішої освіти повинен бути різностороннім – тобто участь в освіті дітей повинні брати участь всі три сторони», – підсумовує Павло Рябоконь.